Staramy się by stale przyświecało
nam hasło Fachowa Opieka i Wsparcie

Obszarem działania naszej jednostki jest teren Powiatu Kętrzyńskiego. Możemy również udzielać świadczeń dla ogółu ludności spoza terenu działania oraz cudzoziemcom

     


ZDROWE ODŻYWIANIE

Od dawna wiadomo, że zdrowe odżywianie jest ważne dla utrzymania dobrego stanu zdrowia. Wybór właściwych produktów w naszej codziennej diecie ma ogromne znaczenie dla zapewnienia zdrowia, energii życiowej i dobrego funkcjonowania naszego organizmu. Pozwala uniknąć wielu chorób, które rozwijają się niekiedy przez długi okres w skutek niewłaściwego odżywiania się. Ważne jest, aby pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które pomogą Nam w utrzymaniu zdrowego trybu życia.

1. Należy pamiętać o regularnych spożywaniu posiłków, najlepiej co 3-4 godziny. Dzięki temu nasz metabolizm przyśpiesza, a poziom glukozy we krwi jest ustabilizowany. Spożywanie posiłków o różnych porach sprawia, że nasz organizm jest rozregulowany i nie pamięta o określonych porach o posiłku. Takie zachowanie skutkuje odkładaniem się substancji zapasowych i w końcu przybieraniem na wadze.

2. Pamiętajmy, że warzywa to źródło wielu witamin i składników odżywczych. Jedząc warzywa zmniejszamy ryzyko zachorowania na niektóre z nowotworów, obniżamy ciśnienie krwi i cholesterolu oraz minimalizujemy ryzyko wystąpienie cukrzycy, miażdżycy, czy nawet zawału serca.

3. Unikajmy tzw. śmieciowego jedzenia. Te wysoce przetworzone produkty zwierają liczne konserwanty i wzmacniacze smaku i zapachu. Co więcej, zawierają one duże ilości tłuszczu i soli, co również niekorzystnie odbija się na Naszym zdrowiu.

4. Pijmy dużo płynów. Woda bierze udział w wielu procesach, jest odpowiedzialna za transport substancji odżywczych i pomaga w ich wchłanianiu, pozbywa się z naszego organizmu szkodliwych produktów przemiany materii oraz utrzymuje stałą temperaturę ciała.

5. Warto pamiętać o spożywaniu różnorodnych posiłków. Im bardziej zbilansowana będzie nasz dieta tym więcej witamin, substancji odżywczych oraz składników mineralnych trafi do organizmu. Pamiętajmy, że suplementy nie zastąpią nam zróżnicowanej diety, a mogą one tylko uzupełniać niedobór danych składników.

 

UDARY I STANY PRZEDZAWAŁOWE

UDAR
Jedna z najbardziej niebezpiecznych chorób cywilizacyjnych, która jest trzecią na świcie przyczyną zgonów i pierwszym powodem niepełnosprawności po 40-tym roku życia. Do udaru mózgu, czyli inaczej krwotoku lub niedokrwienia mózgu dochodzi, gdy zatrzymany zostanie dopływ krwi do mózgu. Najczęściej występuje niedokrwienny udar, który wiąże się z zablokowaniem wnętrza naczynka, które doprowadza krew do mózgu, przez skrzep krwi. Rzadszy, krwotoczny udar mózgu wiąże się z wylewem krwi z uszkodzonych naczyń krwionośnych bezpośrednio do mózgu lub przestrzeni między czaszką a mózgiem, niszcząc stykające się z nią tkanki.

Przyczyny udaru:
Predyspozycje genetyczne
Nadciśnienie tętnicze
Choroby serca
Palenie papierosów
Cukrzyca
Otyłość
Podwyższony cholesterol
 

Objawy udaru:
Drętwienie twarzy lub kończyn
Paraliż jednej połowy ciała
Porażenia dolnej części twarzy (opadający kącik ust)
Zaburzenia świadomości
Trudności w mówieniu
Zaburzenia widzenia, jednooczne
Silny ból głowy
Nudności, wymioty
Chwiejny chód

Jak przeciwdziałać?
Nie pal
Zrzuć wagę
Ogranicz spożycie alkoholu
Unikaj stresu
 

Pierwsza Pomoc:
Ułóż osobę w pozycji bezpiecznej ustalonej, aby zapobiec w ten sposób ewentualnemu zapadaniu się języka lub zachłyśnięciu wymiocinom
W przypadku braku przytomności i braku oddechu u poszkodowanego należy rozpocząć reanimację.
Należy jak najszybciej wezwać pogotowie ratunkowe.
 

STAN PRZEDZAWAŁOWY

Stan przedzawałowy występuje wtedy, kiedy przez dłuższy czas do serca dostarczane są niewystarczające ilości krwi, a wraz z nią tlenu i substancji odżywczych, W ten sposób dochodzi do niedotlenienia. Do zawału dochodzi dopiero, kiedy mówimy o martwicy komórek. 

Objawy stanu przedzawałowego:
ból w klatce piersiowej lub złe samopoczucie
mocny ból w rejonie ramion, szyi, żuchwy lub pleców
nudności
zmęczenie
trudności w oddychaniu
lęki
obfite pocenie się
zawroty głowy
 

Jak przeciwdziałać:
Uprawiaj sport
Zrzuć wagę
Jedz więcej owoców i warzyw- ogranicz tłuszcze i czerwone mięso
Rzuć palenie
Ogranicz alkohol

JAK POSTĘPOWAĆ W WYPADKU STRESU?
Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Nie tylko jest on naszym mechanizmem obronnym, ale i warunkiem naszego rozwoju. Jednak w dzisiejszych czasach potrafi stres być zbyt intensywny, co odbija się nie tylko na naszym samopoczucie, ale także zdrowiu.

Negatywne skutki stresu:
nerwowość
gniew
drażliwość
agresja
depresja
palpitacje serca
omdlenia
migreny
 

Pozytywne skutki stresu:
motywuje
sprzyja zdrowej rywalizacji
podnosi poziom energii
wspomaga koncentracje
jest bodźcem do wykonania różnych zadań
 

Jak przeciwdziałać stresowi?
Masaż - dla stresu charakterystyczne są napięte mięsnie, dlatego właśnie masaż pomaga nam się zrelaksować, a jednocześnie obniża poziom hormonu stresu i zwiększa poziom serotoniny - hormonu szczęścia.
Sport - regularne uprawiane sportu niesie ze sobą wiele korzyści mi.in zwiększa przepływ krwi do mózgu, wzmacnia układ nerwowy, odpornościowy.
Znaleźć czas dla siebie - relaks w wolnym czasie znacznie zmniejsza poziom stresu. Wystarczy robić to, co sprawia nam przyjemność, dzięki temu oderwiemy się myślami od stresującej rzeczywistości.
Sen -  należy dążyć do spania 8 godzin dziennie, bowiem wtedy osoby o takiej dawce snu nie poddają się tak łatwo stresowi.
Odpoczywaj - pamiętaj o relaksie. Po intensywnym tygodniu zalecane jest, aby odpocząć w weekend, bowiem to Ci, którzy pracują zbyt intensywnie pierwsi doznają oznak wypalenia.